HARDWARE
Goede ervaringen met:
-
Sony MZ-B100 minidisc. Is gebouwd als een kleine cassette recoder, met eenvoudige intuitieve bediening. Erg goede opnames, alleen wel real-time overspoelen naar je computer (dus 1 uur interview = 1 uur overspoelen) Gebruikte er altijd een:
- Sony ECM-DS70P stereo mic bij (plug-in-power, dus geen aparte batterij nodig), erg goed voor zowel interviews als groepsgesprekken. Voor non-intrusieve opnames van (begeleidings)gesprekken gebruikte ik daarbij een Samson UHF Series One UM1 Micro ontvanger met dasspeld microfoon. Daardoor lag er bij het op te nemen gesprek niet meer dan een zwart lucifersdoosje op tafel, terwijl ik in een kamer of gang verderop de opname kon volgen terwijl deze op minidisc werd opgenomen. Ook handig voor video opnamen (daarvoor was deze ook aangeschaft: les observaties). Gekocht bij Sinus-audio (goede ervaringen met deze winkel!).
Dit was apparatuur gekocht door mijn vorige werkgever. In nieuwe baan wilde ik zelf een apparaat voor opname, maar dan met digitale bestanden die zo als bestand over te zetten zouden zijn. Kwam uit op de:
-
Zoom H2. Erg compact apparaatje. Even wennen aan de microfoons erop, nog niet gebruikt met extern microfoontje, maar kan ook. Opnemen op SD-kaartje, kaartje is USB-tussenstekker en zo overzetten op de computer, erg praktisch. Handzaam en gebruiksvriendelijk apparaatje. Zeer aan te raden! (
http://www.d-mpro.eu.com/index2.php?CID ... l&lang=eng)
De audio dienst van mijn nieuwe werkgever gebruikt mp3 spelers van Cowon (iAudio) voor interviewopnamen. Erg compact, schijnt goede opnames op te leveren.
Voor aardige info over recente field recorders:
http://www.bradlinder.net/SOFTWARE
Transcriptie: goede ervaringen met
Expresscribe van NCH. Gratis programma, bediening met toetsenbord toetsen en tegelijk uitwerken in Word of een ander Office programma. Zij hebben ook
Wavepad, handig programma voor audio bewerkingen en omzetten (ook
switch voor alleen omzetten van bv veel bestanden van .wav naar .mp3)
Coderen: Recent had ik een codeerprogramma nodig zonder gedoe met de financiele dienst, computerdienst etc. Uitkomst:
WEFT QDA. Freeware, zeer basic code & retrieve programma. Nog niet optimaal, maar er wordt gewerkt aan versie 2 (zou dit jaar moeten komen) met verbeteringen. Als basaal codeerprogramma nochtans heel aardig. Zeker omdat de codeur in kwestie nog onervaren is met CAQDAS, dus geen pakket met allerlei toeters en bellen moet hebben.
Groet, GvG.